ΑΠΟΨΗ
Ζωσμένοι από διόδια
του Νίκου Ηλιάδη
Οι παλαιότερες κυβερνήσεις -κυρίως αυτές του Κ. Σημίτη- είχαν αποφασίσει ελέω Ολυμπιακών Αγώνων να ακουμπήσουν το σύνολο του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων στο λεκανοπέδιο. Πετούσαν ολίγα ψίχουλα στην περιφέρεια και ακόμη λιγότερα στους βορειοελλαδίτες και αγόραζαν χρόνο και κάποιες λιγοστές ψήφους, που, όσο η κοροϊδία μεγάλωνε, τόσο αυτές λιγόστευαν. Το ΠΑΣΟΚ πλήρωσε, όπως ακριβώς του άξιζε, αυτήν την πολιτική του, ιδιαιτέρως στη Θεσσαλονίκη αλλά και στους υπόλοιπους νομούς της Κεντρικής Μακεδονίας. Και πέρασε στην αντιπολίτευση παραδίδοντας τη σκυτάλη στη Νέα Διακυβέρνηση. Οι βορειοελλαδίτες πίστεψαν ότι η περίοδος των ισχνών αγελάδων είχε επιτέλους παρέλθει. Είδαν και τα πρώτα εργοτάξια του μετρό και βεβαιώθηκαν ότι αυτή η κυβέρνηση θα αποκαταστήσει την… έννομη τάξη και θα άρει τις χρόνιες ανισότητες μεταξύ λεκανοπεδίου και περιφέρειας.
Όπως όλα τα θαύματα όμως, έτσι κι αυτό δεν κράτησε παρά μόνον τρεις ημέρες. Το μετρό κόλλησε, η υποθαλάσσια -ακόμη και με τη στρεβλή εκδοχή της- πάει για ακύρωση, η εξωτερική περιφερειακή σχεδιάζεται με ρυθμούς ανάπηρης χελώνας και μάλιστα εν κρυπτώ, η διπλοβάρδια στα σχολεία του πολεοδομικού συγκροτήματος εξακολουθεί να οργιάζει…
Τι θα συνέβαινε όμως, εάν η κυβέρνηση υλοποιούσε τις εξαγγελίες της; “Θα νιώθαμε ευτυχείς”, θα ήταν η λογική απάντηση. Μόνον που τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά. Γιατί με εξαίρεση το μετρό όλα τα υπόλοιπα έργα σχεδιάζονται να γίνουν με τη μέθοδο της αυτοχρηματοδότησης. Όπερ σημαίνει ότι ο πολίτης θα ξηλώνεται καθημερινά ακόμη και για την παραμικρή μετακίνησή του. Ειδικότερα οι Θεσσαλονικείς θα είναι κυριολεκτικά ζωσμένοι από διόδια. Είτε αυτά της υποθαλάσσιας είτε της εξωτερικής περιφερειακής, της Εγνατίας, των Μαλγάρων…
Το πλέον εξωφρενικό όμως είναι ότι από τον προσεχή Μάρτιο οι πολίτες οι οποίοι μετακινούνται από και προς Πιερία θα κληθούν να πληρώσουν έξτρα διόδια, μαζί με αυτά των Μαλγάρων. Παρότι ο αυτοκινητόδρομος από Λεπτοκαρυά και πάνω είναι από ετών έτοιμος και το μόνο που θα κάνει ο ανάδοχος είναι μερικά μερεμέτια σε τρεις ανισόπεδους κόμβους, ο νέος σταθμός διοδίων άρχισε ήδη να κατασκευάζεται.
Το “μοντέλο Σουφλιά” αντί για την ανάπτυξη οδηγεί δεκάδες περιοχές στην απομόνωση. Υψώνει ανυπέρβλητα τείχη ανάμεσα στη Θεσσαλονίκη και την ενδοχώρα της. Ανακόπτει το κύμα οικιστικής μετεγκατάστασης που άρχισε να αναπτύσσεται εσχάτως προς την Πιερία, τορπιλίζει το τουριστικό εισόδημα των Πιεριέων επιχειρηματιών, δυσχεραίνει αφάνταστα τις καθημερινές μετακινήσεις χιλιάδων εργαζομένων. Όταν η Νέα Διακυβέρνηση υποσχόταν στους ριγμένους βορειοελλαδίτες ανάπτυξη, ουδείς είχε προσέξει τα “ψιλά γράμματα” του κ. Σουφλιά. Ουδείς όμως εγγυάται ότι η αβλεψία αυτή θα συνεχιστεί ες αεί.
ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ 04, 2008
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου