Αιγαίο πέλαγος
Η επίσημη θέση της Τουρκίας είναι ότι το Αιγαίο πέλαγος αποτελεί, τρόπον τινά, μία ειδική περίπτωση θάλασσας στην οποία ισχύει ένα τοπικό εθιμικό δίκαιο. Αυτός είναι ο όρος που χρησιμοποιεί. Έτσι, η Τουρκία ουσιαστικά αποδέχεται το εθιμικό δίκαιο των 12 μιλίων, αλλά μιλάει για τοπικό εθιμικό δίκαιο των 6 μιλίων μόνο για το Αιγαίο πέλαγος.
Με αυτό το σκεπτικό, δικαιολογεί τα 12 μίλια στη Μαύρη Θάλασσα και στη Μεσόγειο. Ο ίδιος ακριβώς λόγος είναι που η Ελλάδα δεν προχωρά στην επέκταση των χωρικών μας υδάτων στα 12 μίλια σε άλλες θάλασσες (λ.χ. στο Ιόνιο και στο Κρητικό πέλαγος). Εάν γίνει αυτό, τότε έμμεσα θα έχουμε δεχθεί διαφορετικό τοπικό καθεστώς στο Αιγαίο. Στην περίπτωση λοιπόν που η Ελλάδα επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα, αυτό πρέπει να γίνει παντού ταυτόχρονα.
Πρώτα πρώτα, στο διεθνές δίκαιο ο όρος του τοπικού εθιμικού δικαίου είναι πρωτοφανής. Ό,τι ορίζεται ως εθιμικό δίκαιο έχει αυτομάτως παγκόσμιο χαρακτήρα. Σε εθνικό επίπεδο αυτό μπορεί να διαφέρει, αλλά όχι στο διεθνές.
Δεύτερον, η Τουρκία ισχυρίζεται (ή καλύτερα επιζητά) τον ειδικό αυτό χαρακτήρα στο Αιγαίο πέλαγος διότι, όπως λέει, περίπτωση επέκτασης στα 12 ναυτικά μίλια θα «κλείσει» το πέλαγος και θα το κάνει «ελληνική λίμνη» δυσχαιρένοντας, για παράδειγμα, ακόμα και τη διεθνή ναυσιπλοία, ενώ θα περιορίσει τα δικά της δικαιώματα ναυσιπλοίας.
Πρόκειται για άκυρο επιχείρημα. Υπάρχει η λεγόμενη ασφαλής διάβαση (transit passage) ενός πλοίου μέσα από τα χωρικά ύδατα μίας χώρας. Οι όροι που πρέπει να ικανοποιούνται είναι πρώτον η σταθερή του πορεία και δεύτερον να μην προβαίνει σε ελιγμούς. Εάν ικανοποιούνται αυτοί οι όροι, τότε μπορεί οποιοδήποτε πλοίο να διαπερνά άνετα και τα ελληνικά χωρικά ύδατα. Η διεθνής ναυσιπλοία δεν εμποδίζεται καθόλου. Για παράδειγμα, όλα τα πλοία είναι απαραίτητο να περάσουν από τα χωρικά ύδατα της Δανίας, της Σουηδίας και της Γερμανίας προκειμένου να καταλήξουν στη Βόρεια Θάλασσα. Ουδείς διανοήθηκε να θέσει ποτέ παρόμοιο θέμα εκεί, και η ευρωπαική και διεθνής ναυσιπλοία διεξάγεται παραδοσιακά χωρίς απολύτως κανένα πρόβλημα. Η ασφαλής διάβαση εντάσσεται και αυτή στις διατάξεις του Δικαίου της Θάλασσας (άρθρα 37-44) ακριβώς για αυτόν τον λόγο. Και μάλιστα δεν περιλαμβάνει μόνο εμπορικά πλοία, αλλά και στρατιωτικά, καθώς και υποβρύχια που έχουν αναδυθεί στην επιφάνεια της θάλασσας. Καμία άδεια δεν απαιτείται από το παράκτιο κράτοςγια τέτοια διέλευση.
Πέρα από αυτό όμως, υπάρχει και μία επιπλέον αντίρρηση στο επιχείρημα αυτό. Η καλύτερα, υπάρχει μία υποβόσκουσα λογική αντίφαση. Ακόμα και να υπήρχε πρόβλημα ναυσιπλοίας, θα μπορούσαν άνετα να οριστούν συγκεκριμένα δρομολόγια κατά μήκος του Αιγαίου πελάγους από τα Στενά μέχρι τη Μεσόγειο Θάλασσα (για παράδειγμα μεταξύ των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων), ακριβώς για τη διεθνή ναυσιπλοία. Το να μην αποκτήσει όμως 12 ναυτικά μίλια χωρικά ύδατα η Θάσος, οι Σποράδες, τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου προς τα δυτικά, οι Βόρειες Κυκλάδες, η Ρόδος και η Κρήτη, είναι ούτως ή άλλως εντελώς ανεξάρτητο από τη διεθνή ναυσιπλοία την οποία δεν επηρεάζει ουδόλως. Φτάνουμε όμως στο σημείο να είναι καινοφανής η απλή και αυτονόητη αυτή λύση (της χάραξης συγκεκριμένου διαδρόμου) του υποτιθέμενου προβλήματος (της ναυσιπλοίας σε περίπτωση επέκτασης των χωρικών υδάτων).
Η Ελλάδα, από το 1995 που επικύρωσε τη Συνθήκη της Θάλασσας έχει δηλώσει ότι θα προβεί στην επέκταση των χωρικών υδάτων όταν κρίνει την κατάλληλη στιγμή. Η Τουρκία, τον Ιούνιο του ίδιου έτους προέβη στην ανακύρηξη αιτίας πολέμου (casus belli) στην περίπτωση αυτή. Πρόκειται για απαράδεκτη στάση που παραβιάζει κατάφορα το άρθρο 2(4) του Συνταγματικού Χάρτη του ΟΗΕ περί απειλής χρήσης βίας. Η επέκταση των χωρικών μας υδάτων στα 12 ναυτικά μίλια είναι απόλυτο κυριαρχικό δικαίωμα της Ελλάδας (όπως και κάθε άλλης χώρας που βρέχεται από θάλασσα) και ως τέτοιο δικαίωμα δεν παραδίδεται στα χέρια κανενός ξένου δικαστή να το κρίνει. Τελεία και παύλα.
Εδώ γράφουμε αυτά που θέλουμε να εμφανίζονται μετά το Διαβάστε περισσότερα.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου