Oι δρόμοι του μεταξιού και οι αριστοκράτες του λιμανιού
www.capital.gr/News.asp?id=831882
Τα τελευταία 4.000 χρόνια στην Κίνα, η αντίληψη ότι ο άνθρωπος και το περιβάλλον πρέπει να εναρμονίζονται εκφράζεται μέσα από τις βασικές αρχές του Φενγκ Σούι. Κάτω στον Πειραιά όμως, τέτοιες φιλοσοφίες μάλλον δεν έχουν πέραση, με αποτέλεσμα οι άνθρωποι της Cosco και το περιβάλλον του λιμανιού να αναζητούν ακόμη την... εναρμόνισή τους.
Εξ αρχής, η 35ετούς ισχύος συμφωνία παραχώρησης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά στην Cosco Pacific αποτέλεσε πεδίο έντονης πολιτικής και επιχειρηματικής αντιπαράθεσης. Πρωτίστως για το τίμημα και τα ανταλλάγματα: 4,3 δισ. ευρώ σε βάθος 35ετίας σύμφωνα με τη μία ανάγνωση, μόλις στα 498 εκατ. ευρώ κατά την περίοδο της συμφωνίας σύμφωνα με την άλλη. Όσο για τις επενδύσεις που περιγράφονται στη σύμβαση χωρίς όμως να κοστολογούνται, προβλέπεται ότι θα ανέλθουν στα 300 εκατ. ευρώ μέχρι το 2015 δημιουργώντας 800 - 1.000 θέσεις εργασίας κατά τη διάρκεια της παραχώρησης.
Γρήγορα οι αντιδράσεις επεκτάθηκαν σε πολιτικό επίπεδο, με το τότε αντιπολιτευόμενο ΠΑΣΟΚ να προαναγγέλει πως όταν έλθει στην κυβέρνηση θα εξαντλήσει όλες τις δυνατότητες προκειμένου να κατοχυρώσει το δημόσιο συμφέρον και τα εργασιακά δικαιώματα, με ουσιαστική και σε βάθος επαναδιαπραγμάτευση. Εγχείρημα που ήδη επιχειρεί να φέρει εις πέρας η νέα υπουργός Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λούκα Κατσέλη στο πλαίσιο του διαλόγου που ήδη «βρίσκεται στο μέσο», όπως δήλωσε χθες το βράδυ, με τους εργαζόμενους του ΟΛΠ προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος νέας ομηρίας του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας. Έως ότου βρεθεί κοινή φόρμουλα, οι λιμενεργάτες συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις τους, τουλάχιστον μέχρι την ερχόμενη Κυριακή όπως αποφάσισαν.
Εξ αρχής, η 35ετούς ισχύος συμφωνία παραχώρησης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά στην Cosco Pacific αποτέλεσε πεδίο έντονης πολιτικής και επιχειρηματικής αντιπαράθεσης. Πρωτίστως για το τίμημα και τα ανταλλάγματα: 4,3 δισ. ευρώ σε βάθος 35ετίας σύμφωνα με τη μία ανάγνωση, μόλις στα 498 εκατ. ευρώ κατά την περίοδο της συμφωνίας σύμφωνα με την άλλη. Όσο για τις επενδύσεις που περιγράφονται στη σύμβαση χωρίς όμως να κοστολογούνται, προβλέπεται ότι θα ανέλθουν στα 300 εκατ. ευρώ μέχρι το 2015 δημιουργώντας 800 - 1.000 θέσεις εργασίας κατά τη διάρκεια της παραχώρησης.
Γρήγορα οι αντιδράσεις επεκτάθηκαν σε πολιτικό επίπεδο, με το τότε αντιπολιτευόμενο ΠΑΣΟΚ να προαναγγέλει πως όταν έλθει στην κυβέρνηση θα εξαντλήσει όλες τις δυνατότητες προκειμένου να κατοχυρώσει το δημόσιο συμφέρον και τα εργασιακά δικαιώματα, με ουσιαστική και σε βάθος επαναδιαπραγμάτευση. Εγχείρημα που ήδη επιχειρεί να φέρει εις πέρας η νέα υπουργός Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λούκα Κατσέλη στο πλαίσιο του διαλόγου που ήδη «βρίσκεται στο μέσο», όπως δήλωσε χθες το βράδυ, με τους εργαζόμενους του ΟΛΠ προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος νέας ομηρίας του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας. Έως ότου βρεθεί κοινή φόρμουλα, οι λιμενεργάτες συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις τους, τουλάχιστον μέχρι την ερχόμενη Κυριακή όπως αποφάσισαν.
Ασιατική “εγκαρτέρηση”
Αν και άμεσα εμπλεκόμενοι, πάντως, οι Κινέζοι της Cosco που τυπικά έχουν εγκατασταθεί στον εμπορευματικό σταθμό του ΟΛΠ μέχρι στιγμής κρατούν χαμηλούς τόνους και σε κάθε ευκαιρία επιδεικνύουν πνεύμα συνεργασίας. Δέχθηκαν την έναρξη ενός διαλόγου, όχι για την ουσία της σύμβασης παραχώρησης αλλά για την υλοποίησή της, λέγοντας χαρακτηριστικά πως η Cosco είναι μια κρατική εταιρεία και δεν επιθυμεί να δημιουργήσει προβλήματα σε μια νέα κυβέρνηση.
Εξάλλου, επί χρόνια εργάστηκαν για να αποκτήσουν πρόσβαση σε ένα ακόμη λιμάνι-βάση της Μεσογείου που «βλέπει» τόσο προς την Μαύρη Θάλασσα όσο και την Εγγύς Ανατολή και δεν είναι διατεθειμένοι να απεμπολήσουν τα κεκτημένα τους. Το ίδιο πιστεύει και ο Κάπτεν Γουέι Τζιανφού, πρόεδρος της Cosco Group και κύριος εκφραστής της προσπάθειας της Κίνας να κυριαρχήσει στους ωκεανούς. Ως επικεφαλής μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες διαχείρισης πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, θεωρεί πως ο Πειραιάς μπορεί να αποτελέσει ένα στρατηγικό πλεονέκτημα στη μάχη του ανταγωνισμού με τους υπόλοιπους global operators που έχουν ήδη στρατηγική παρουσία σε όλα τα μεγάλα λιμάνια της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο ίδιος, άλλωστε, γνωρίζει καλά τη σημασία της στρατηγικής όχι μόνο λόγω της ιδιότητας του μέλους της Κεντρικής Επιτροπής Ελέγχου Πειθαρχίας (Central Commission for Discipline Inspection) στο Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας, αλλά και της πολυετούς θητείας του πίσω από το τιμόνι εμπορικών πλοίων και αργότερα ναυτιλιακών επιχειρήσεων. Από το 2000, ο 58χρονος σήμερα Κάπτεν Γουέι ηγείται του τέταρτου μεγαλύτερου ναυτιλιακού ομίλου στον κόσμο με συμμετοχή στη διαχείριση 18 λιμανιών, 27 τερματικών σταθμών και 600 πλοίων, από τα οποία τα 140 είναι ιδιοκτησίας της.
Όσο για τον κάπτεν Λι Κεκιάνγκ, το «μάτι και αυτί» της Cosco στην Ελλάδα για πάνω από μια δεκαετία, προτεραιότητα δεν είναι άλλη από το να αποκατασταθεί η ομαλή ροή των κοντέινερ από και προς τον Πειραιά. Ο επικεφαλής της κινεζικής αντιπροσωπείας στη χώρα μας, συνεργάζεται στενά με τον Άγγελο Καρακώστα, γενικό διευθυντή της Cosco Hellas, απόφοιτο του Μαθηματικού του Πανεπιστημίου Αθηνών, με μεταπτυχιακές σπουδές στη Διοίκηση Επιχειρήσεων ο οποίος ουσιαστικά λειτουργεί ως ο συνδετικός κρίκος μεταξύ της κινεζικής και της ελληνικής πραγματικότητας.
Πραγματικότητα που στον ΟΛΠ, επί του παρόντος, διαμορφώνεται από την Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδος (ΟΜΥΛΕ) και την Ένωση Λιμενεργατών. Οι επικεφαλής τους Γιώργος Γεωργακόπουλος και Γιώργος Νουχουτίδης αντίστοιχα, έχουν προειδοποιήσει πως θα συνεχίσουν επ’ αόριστον τις κινητοποιήσεις σε περίπτωση που τα εργασιακά συμφέροντα των περίπου 330 λιμενεργατών -ανάμεσά τους και όσων ο πρώην υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Μ. Κεφαλογιάννης είχε αποκαλέσει προ ετών «αριστοκράτες λιμενεργάτες των ρετιρέ οι οποίοι αμείβονται με 150.000 ευρώ ετησίως»- δεν διασφαλιστούν, απαιτώντας το «πάγωμα» της εγκατάστασης της Cosco στο ΣΕΜΠΟ την και επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης παραχώρησης.
Εξάλλου, επί χρόνια εργάστηκαν για να αποκτήσουν πρόσβαση σε ένα ακόμη λιμάνι-βάση της Μεσογείου που «βλέπει» τόσο προς την Μαύρη Θάλασσα όσο και την Εγγύς Ανατολή και δεν είναι διατεθειμένοι να απεμπολήσουν τα κεκτημένα τους. Το ίδιο πιστεύει και ο Κάπτεν Γουέι Τζιανφού, πρόεδρος της Cosco Group και κύριος εκφραστής της προσπάθειας της Κίνας να κυριαρχήσει στους ωκεανούς. Ως επικεφαλής μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες διαχείρισης πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, θεωρεί πως ο Πειραιάς μπορεί να αποτελέσει ένα στρατηγικό πλεονέκτημα στη μάχη του ανταγωνισμού με τους υπόλοιπους global operators που έχουν ήδη στρατηγική παρουσία σε όλα τα μεγάλα λιμάνια της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο ίδιος, άλλωστε, γνωρίζει καλά τη σημασία της στρατηγικής όχι μόνο λόγω της ιδιότητας του μέλους της Κεντρικής Επιτροπής Ελέγχου Πειθαρχίας (Central Commission for Discipline Inspection) στο Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας, αλλά και της πολυετούς θητείας του πίσω από το τιμόνι εμπορικών πλοίων και αργότερα ναυτιλιακών επιχειρήσεων. Από το 2000, ο 58χρονος σήμερα Κάπτεν Γουέι ηγείται του τέταρτου μεγαλύτερου ναυτιλιακού ομίλου στον κόσμο με συμμετοχή στη διαχείριση 18 λιμανιών, 27 τερματικών σταθμών και 600 πλοίων, από τα οποία τα 140 είναι ιδιοκτησίας της.
Όσο για τον κάπτεν Λι Κεκιάνγκ, το «μάτι και αυτί» της Cosco στην Ελλάδα για πάνω από μια δεκαετία, προτεραιότητα δεν είναι άλλη από το να αποκατασταθεί η ομαλή ροή των κοντέινερ από και προς τον Πειραιά. Ο επικεφαλής της κινεζικής αντιπροσωπείας στη χώρα μας, συνεργάζεται στενά με τον Άγγελο Καρακώστα, γενικό διευθυντή της Cosco Hellas, απόφοιτο του Μαθηματικού του Πανεπιστημίου Αθηνών, με μεταπτυχιακές σπουδές στη Διοίκηση Επιχειρήσεων ο οποίος ουσιαστικά λειτουργεί ως ο συνδετικός κρίκος μεταξύ της κινεζικής και της ελληνικής πραγματικότητας.
Πραγματικότητα που στον ΟΛΠ, επί του παρόντος, διαμορφώνεται από την Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδος (ΟΜΥΛΕ) και την Ένωση Λιμενεργατών. Οι επικεφαλής τους Γιώργος Γεωργακόπουλος και Γιώργος Νουχουτίδης αντίστοιχα, έχουν προειδοποιήσει πως θα συνεχίσουν επ’ αόριστον τις κινητοποιήσεις σε περίπτωση που τα εργασιακά συμφέροντα των περίπου 330 λιμενεργατών -ανάμεσά τους και όσων ο πρώην υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Μ. Κεφαλογιάννης είχε αποκαλέσει προ ετών «αριστοκράτες λιμενεργάτες των ρετιρέ οι οποίοι αμείβονται με 150.000 ευρώ ετησίως»- δεν διασφαλιστούν, απαιτώντας το «πάγωμα» της εγκατάστασης της Cosco στο ΣΕΜΠΟ την και επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης παραχώρησης.
Στο παρασκήνιο όμως, οι Κινέζοι δεν δείχνουν διατεθειμένοι να μείνουν με σταυρωμένα χέρια, αντίθετα σχεδιάζουν να αυξήσουν σταδιακά την πίεση προς όλες τις πλευρές για την επίλυση του θέματος. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο πρέσβης της Κίνας έχει ζητήσει να συναντηθεί άμεσα με την υπουργό Οικονομίας Λούκα Κατσέλη, προκειμένου να ζητηθεί η τήρηση της νομιμότητας και η εφαρμογή της διεθνούς σύμβασης που έχει υπογράφει με το ελληνικό δημόσιο, ενώ οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν πως η Cosco εξετάζει τη λήψη μέτρων, μεταξύ των οποίων και η διεκδίκηση αποζημίωσης για τη μη προβλεπόμενη και εντός του χρονοδιαγράμματος χρήση του ΣΕΜΠΟ στον ΟΛΠ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου