Ξενοφών Ε. Μπαραλιάκος
Οικονομολόγος Πολιτευτής ΝΔ Πιερίας
Με μια σπουδαία οικονομική είδηση, υποδεχτήκαμε τον Μάρτιο μιας και την πρώτη μέρα του, υπεγράφη μια μεγάλη στρατηγική συμφωνία, μεταξύ της κινέζικης εταιρίας διαμετακομιστικού εμπορίου Cosco και της αμερικάνικης τεχνολογικής εταιρίας Hewlett Packard για την μεταφορά των προϊόντων της δεύτερης στην...
νοτιοανατολική και κεντρική Ευρώπη μέσω του λιμανιού του Πειραιά και του σιδηροδρομικού δικτύου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η συγκεκριμένη συμφωνία αποτελεί μέγιστη απόδειξη της στρατηγικής σημασίας και του σημαντικού διαμετακομιστικού ρόλου της θέσης της χώρας, των λιμανιών της και των δικτύων της. Την είδηση την υποδέχτηκε με ικανοποίηση όλος ο επιχειρηματικός κόσμος της χώρας (παρά τις άκαιρες αντιδράσεις του ΣΥΡΙΖΑ που επιμένει στο να γίνουν όλα κρατικά και όλοι δημόσιοι υπάλληλοι, δηλαδή πιστή αντιγραφή του μοντέλου της δεκαετίας του ’80 με τα γνωστά αποτελέσματα). Και ενδεχομένως να μην λύνει το πρόβλημα της Ελλάδος, αλλά σίγουρα δημιουργεί προϋποθέσεις για ανάκαμψη της οικονομίας προσέλκυση ξένων επενδύσεων, δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και αλλαγή του κλίματος και της ψυχολογίας στο εσωτερικό της χώρας. Για να κατανοήσουμε το τι ακριβώς εννοούμε και σε τι μεγέθη αναφερόμαστε αξίζει να σημειώσω ότι το φετινό καλοκαίρι, του 2013, η Cosco υπολογίζει ότι θα είναι σε θέση να διακινεί περί τα 3εκ. κοντέϊνερ από το λιμάνι του Πειραιά. Σε σχέση με το 2011, σήμερα οι κινέζοι έχουν αυξήσει κατά 88% τη διακίνηση φορτίων από την Ελλάδα, ενώ ο Πειραιάς τα τελευταία δύο χρόνια είναι το μεγαλύτερο λιμάνι τους στην Ευρώπη, βάζοντας σε δεύτερη μοίρα τη Νάπολη και την Αμβέρσα. Από τις αρχές του 2009 που η ελληνική πολιτεία υπέγραψε σύμβαση παραχώρησης των δύο προβλητών με εκχώρηση δικαιώματος μακροχρόνιας εκμετάλλευσης στον κινέζικο κολοσσό, αποδίδει τουλάχιστο 2,2εκ.€ το μήνα στα κρατικά ταμεία, ενώ απασχολεί άμεσα 1.000 εργαζομένους και άλλοι τόσοι απασχολούνται σε δορυφορικά επαγγέλματα. Αυτή η τόσο μεγάλη συμφωνία για την Ελλάδα θα μπορούσε να έχει θετικά αποτελέσματα και στην οικονομία του νομού μας, την Πιερία, αν είχε προχωρήσει η δημιουργία του εμπορευματικού σταθμού στο Μακρύγιαλο (ΕΣΜ). Μια παλιά ιστορία που ξεκινάει απ’ το 1997 όταν ο Ελληνικός Επιμελητηριακός Σύνδεσμος Μεταφορών (ΕΕΣΥΜ) εκπόνησε εθνική μελέτη στρατηγικής χωροθέτησης ελληνικού δικτύου εμπορευματικών κέντρων η οποία προέβλεπε μεταξύ άλλων και την δημιουργία ενός εμπορευματικού σταθμού στην Πιερία. Το 2000 το επιμελητήριο Πιερίας σε συνεργασία με το ΕΕΣΥΜ προχώρησε σε μελέτη σκοπιμότητας-βιωσιμότητας του εμπορευματικού σταθμού στην Πιερία και το 2006 νέα μελέτη της Νομαρχιακής αυτοδιοίκησης Πιερίας προέκρινε ως καταλληλότερη θέση δημιουργίας την περιοχή του Μακρυγιάλου. Τα πλεονεκτήματα του Μακρυγιάλου ήταν (και είναι) η άμεση σύνδεση με τα δίκτυα μεταφορών, βρίσκεται δίπλα στην Εθνική Οδό Αθηνών – Θεσσαλονίκης και σε ελάχιστη απόσταση από τον κόμβο της Εγνατίας Οδού προς Κοζάνη, Γιάννενα, λιμάνι Ηγουμενίτσας - Ιταλία. Γειτνιάζει με το σιδηροδρομικό δίκτυο του ΟΣΕ ενώ είναι σε κοντινή απόσταση με το λιμάνι και το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης. Για το σκοπό αυτό είχε παραχωρηθεί δωρεάν (το 2007) από τον τότε δήμο Μεθώνης έκταση 344,7στρέματα. Ενώ υπάρχει και νέα επικαιροποιημένη μελέτη του Επιμελητηρίου Πιερίας του 2011 με 3 εναλλακτικά σενάρια υλοποίησης με μειωμένο κόστος της αρχικής επένδυσης . Όλες οι μελέτες έχουν δείξει ότι η δημιουργία του ΕΚΣΜ ήταν και εφικτή αλλά και βιώσιμη και θα συνέβαλε στην ανάπτυξη της περιοχής μιας και θα πρόσφερε α)νέες θέσεις εργασίας β) πλεονεκτήματα στις μεταφορικές εταιρίες που τα προηγούμενα χρόνια κατείχαν μεγάλο μερίδιο της τοπικής οικονομίας μιας και η Πιερία ήταν στις πρώτες θέσεις σε ιδιοκτησία μεταφορικών φορτηγών και στις τοπικές επιχειρήσεις. Υπάρχει ακόμη και η δυνατότητα να αναπτυχθούν στην περιοχή και συμπληρωματικές υπηρεσίες από άλλες εταιρείες όπως χώροι στάθμευσης, συνεργεία αυτοκινήτων, τελωνείο, ξενοδοχείο, εστιατόριο, πρατήριο καυσίμων, φόρτο-εκφορτώσεις και μετά-φορτώσεις εμπορευμάτων, εκτελωνισμοί, με δυνητικούς πελάτες μεταφορικές εταιρίες, εταιρίες logistics, αλυσίδες καταστημάτων κ.α. Μόνο για την κατασκευή του (εκτιμώμενο κόστος τα 95εκ.) θα απασχολούσε περί τα 480 άτομα ενώ 20 θα ήταν το διοικητικό προσωπικό για τη λειτουργία του, και ένας μεγάλος αριθμός θέσεων εργασίας σε μόνιμους και έκτακτους εργάτες και χρήστες που θα χρησιμοποιούσαν το κέντρο ενώ πολλά θα ήταν τα παράπλευρα επαγγέλματα που θα ενισχύονταν και θα δραστηριοποιούνταν περιμετρικά του κέντρου. Η συμφωνία μαμούθ προβλέπει κατ’ εκτίμηση ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα διακινεί τα πρώτα χρόνια προϊόντα της HP με δύο τρένα την εβδομάδα των 40 βαγονιών με προοπτική το 2015 αυτά να γίνουν 5 (τρένα) την ημέρα ! Αντιλαμβανόμαστε έτσι το μέγεθος του οφέλους για τη χώρα μας αλλά και για την Πιερία αν ήταν σε λειτουργία ο συγκεκριμένος Εμπορευματικός σταθμός. Πάντα πίστευα ότι πρέπει να έχουμε σαν πρωταρχικό στόχο λίγα αλλά μεγάλα έργα, σε επίπεδο νομού, μετά από έρευνες και μελέτες. Αποδεδειγμένα και κοστολογημένα δηλαδή, που θα είναι ικανά να αλλάξουν το οικονομικό γίγνεσθαι του τόπου μας. Δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις για την ανάπτυξη και την καταπολέμηση της ανεργίας. Το περίφημο «ζούμε σε έναν ευλογημένο τόπο» δεν αρκεί να το λέμε και μόνο. Το στοίχημα είναι να αξιοποιήσουμε τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα και να υλοποιούμε τέτοιους στόχους που πραγματικά θα αλλάξουν την μοίρα μας και των παιδιών μας. Μια τέτοια περίπτωση είναι αυτή του Εμπορευματικού Σταθμού στο Μακρύγιαλο που πρέπει να ξεκινήσει έστω και τώρα. Ποτέ δεν είναι αργά…
Ξενοφών Ε. Μπαραλιάκος
Οικονομολόγος Πολιτευτής ΝΔ Πιερίας fbaraliakos@gmail.com
Πειραιάς VS Πιερία..
ΑπάντησηΔιαγραφήΈτσι αρχίζει ο κόσμος τα παραισθησιογόνα...